Akut Insikt

måndag, mars 20, 2006

Fan alltså, egentligen har jag ingen lust att skriva ett skit. Å andra sidan har jag ingen lust att göra någonting annat heller och då kan jag ju lika gärna skriva några rader.

Funderade nyss lite över vad jag skulle göra om jag hips vips blev singel här igen. Kom dirket på några saker.
1. Börja med innebandyin igen
2. Träna bort lite underhudsfett
3. Spela mer dator
4. Göra bloggen fan så mycket bättre
5. Jobba mer och bättre
6. Träffa mina långtbortboende vänner oftare
7. Hälsa på familjen oftare (lite samma sak som punkt 6 eftersom de är långtbortboende)
8. Börja spela bridge

Är det bara jag som tycker att röstsystemet till melodifestivalen är urbota dumt? Först jurygrupper, sedan våra röster som omvandlas till poäng som motsvarar alla jurygruppers röster.

Tänk er följande: I lördags var det cirka 2 miljoner som röstade. Låt oss ponera att 1.999.955 st av dom röstade på Carola. 9 st på BWO och sedan i fallande skala 8,7,6,5,4,3,2,1 på resterande bidrag. Det skulle innebära att trots att Carola fått 99,997% av alla röster endast skulle få (nu minns jag inte vilka poäng som delades ut, men vi säger att de delar ut 132,110,88 osv poäng) 23,5% av rösterna.

Eller detta: Att 1 miljon röstar på Carola (dvs 50% av tittarnas röster) och 999.999 på BWO (också 50%) skulle ge Carola 23,5% av poängen och BWO 19,6%. Ja ni fattar poängen med att poängen inte är rättvis.

Vad gör det kan man undra då? Det är ändå den som får flest röster som vinner oavsett vilka poäng som delas ut. Ja, förvisso. OM det inte vore så att det var jurygrupper som blandar sig i det hela. I princip skulle en eller två jurygrupper som röstat på lite annorlunda sätt kunnat fälla den, enligt hur många av de som röstade tyckte.

Synd att BWO inte vann, men det går säkert bra på det här viset också. Carola är folkets kvinna. Det känns dock lite märkligt att bög-motståndaren Carola vinner bögarnas favorittävling. Heja alla bögar. Och flator också för den delen. Och heja BWO.

2 Comments:

  • är det inte oroväckande att börja tänka på saker man skulle kunna göra om man blev singel?

    By Blogger p., at 11:48 fm  

  • Nej det tycker jag inte, det som är oroväckande är att jag eventuellt skulle kunna bli singel snart.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home