Akut Insikt

fredag, mars 17, 2006

Jag blir så förvånad när saker fungerar som de ska. Som alldeles nyssens. Jag öppnade en webbläsare och den blev ett sånt där litet fönster ni vet, inte maximerad över hela skärmen. Då maximerar man fönstret och stänger webbläsaren och vips öppnas det som maximerat nästa gång du öppnar den.

Jaja.

Svarade du ja eller nej på mitt frieri förresten, Felicia?

För några år sedan var det ett inslag i Efterlyst som handlade om en tant som, varje gång hon fick pension, tog ut alla pengar, tog hem dom och lade dom i sin plånbok. Hon hade samlat ihop flera hundra tusen när hon blev "rånad"... någon bröt sig in hemma hos tanten och knyckte pengarna helt sonika.

Igårkväll var ett liknande fall på Efterlyst. Där var det en gubbe som hade 900 tusen hemma i sitt hus. Följdaktligen blev även han rånad.

Alltså... jag är inte den som står på rånarnas sida i den här historien, men förvarar man så mycket pengar hemma så ber man fan om att bli rånad.

I det sistnämnda fallet "misstänkte" polisen att den kunde ha varit flera rånare eftersom det kassaskåp pengarna låg i hade flyttats och det gick inte att klara på egen hand eftersom det var så tungt. Snyggt jobbat snuten.

För att utreda kluriga brott i Sweden måste du bli kriminalare. Problemet är att du först måste vara polis. Det är därför vi inte har särskilt många vassa kriminalare i landet. För det är ju ingen hemlighet att det inte är guds bästa barn, eller de vassaste knivarna i lådan (man kan uttrycka det på många sätt) som blir poliser i första läget precis.

4 Comments:

  • vassaste knivarna i lådan nej!
    Polisen har haft en reklamkampanj i sthlm nyligen med en fin varm illutration på en varelse med ett stort hjärta..
    ja, jag erkänner: jag tänkte i alla fall tanken: man kanske ska bli...kriminalare...men det stupade på just det du sa...

    By Blogger Morelli, at 8:05 em  

  • Precis. Det känns liksom inte så kul att vara tvungen att ta hand om knarkare på plattan, låsa in fulla ungdomar på helgerna och allt annat skit man måste göra först... innan man kan bli kriminalare.

    By Blogger Akut Insikt, at 3:46 em  

  • Jag planerar för fullt.

    By Blogger felicia, at 11:03 em  

  • Bra det.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home