Akut Insikt

måndag, mars 13, 2006

film film film

Den enskedebo som vann 81 miljoner är lika hemlig som rik, Skriver Stockholm City idag. Han är alltså 81 miljoner hemlig. Typ.

I helgen har jag sett följande filmer, i nämnd ordning: Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, Tjenare Kungen och Brokeback Mountain.

Kim Novak har väl inte fått någon särskilt bra kritik vilket var välförtjänt. Det är ingen vidare bra film. Som vanligt på svensk film så håller inte skådespeleriet, och hela grejjen blir inte trovärdig (med undantag för filmer av Moodysson och Malmros). Helena af Sandeberg är bara för ljuvlig. Dessutom har filmen lite av samma problem som Populärmusik från Vittula, dvs att manusförfattaren inte lyckats få filmen att riktigt hänga ihop.

Tjenare kungen med regi av Ulf Malmros hade jag höga förväntningar på då det är en av mina favoritregissörer. Filmen var okej, fin presonskildring av huvudrollsinnehaverskan som växer under hela filmen. Okej casting.

Nu till den hyllade Brokeback mountain. Det är alltså bögfilmen som har sagts vara väldigt kontroversiell. My ass (haha). Är det så jävla kontroversiellt att visa kärlek mellan två män 2006? Inte ett enda jävla dugg. Förvisso fokuserar filmen på de här männens tafatta försök att få kärleken mellan sig att fungera, men filmen når aldrig riktigt fram. Jag har därför väldigt svårt att fatta varför filmen fått betydligt bättre recensioner än vad den hade fått om det hade handlat om ett klassiskt man-kvinna-förhållande.

Jag kan ju dessutom nämna att det är mer heterosex och nakna kvinnobröst i filmen än vad det är bögknull.

För att riktigt fullborda en framför-teven-weekend så har jag även sett halva säsongen av My name is Earl. Fanimig perfekt dagen efter serie. Lagom rolig, lagom skön, vridna karaktärer och en hel del oväntade tvister.