Akut Insikt

onsdag, mars 08, 2006

Kvinnodag

Lunchsamtal.
Jag = Jag
B = Kvinna i 55-årsåldern

Jag -Jahaja B vad har du gjort på den internationella kvinnodagen då?
B -Nej, ingenting. Vi konstaterade bara att det aldrig kommer att bli helt jämställt mellan könen.
Jag -Jag tror inte att vi vill ha det helt jämställt mellan könen.
B -Jooooodå...
Jag avbryter -Jamen bra. Då ser vi till att varannan som jobbar i gruvor, verkstäder och andra "hårda" yrken från och med i morgon skall vara en kvinna.
B -Nejmen, jag menar lönemässigt. Samma lön för samma arbete.
Jag -Du vill alltså inte heller att det skall vara helt jämställt mellan könen?
B -Men alltså... man skall ha samma lön.
Jag -Jag är helt övertygad att det kommer att bli helt jämställt lönemässigt mellan könen, det tar nog lite ytterligare tid bara.
B -Neeej, aldrig. Det kommer det aldrig att bli.

Sen orkade jag inte tjafsa mer om saken, hon verkade ha bestämt sig för vad hon tyckte ändå; att det aldrig kommer bli helt jämställt mellan könen (alltså på såna saker som är bra för kvinnorna alltså, det som anses oattraktivt eller olockande kunde gärna få vara fortsatt ojämställt).