Akut Insikt

onsdag, mars 08, 2006

Dagens insändare

Som ni kanske vet så gillar jag att läsa insändare. Jag citerar ur Ulla-Britt Gustavssons insändare till tidningen Stockholm City:

"Jag tycker att SL-City-pendeln-Connex ska ta sig en funderare och göra de vagnar som idag är djurfria även mobilfria. Jag åker varje dag mellan Kallhäll och City och blir gräsligt irriterad på att ibland/ofta sitta omringad av mobilpratande medpassagerare. Det borde vara den enklaste sak i världen bara att sätta upp en dekal.

Mitt svar till Ulla-Britt är: Sätt i öronproppar eller åk bil om du inte klarar av att vistas bland folk.

Det är på grund av Ulla-Britt som världen, på många sätt, är ett skitställe att befinna sig på. All ondska och elakheter är hennes fel. Hennes och alla gnällkärringar och gnällgubbar som inte kan ha förståelse för andra männsikors rättigheter/behov/lustar/intressen utan bara tänker på sig själva. Jag menar såklart inte bokstavligen att allt är hennes fel, men om vi leker med tanken att Ulla-Britt vore enväldig diktator över planeten jorden (hemska tanke) så hade vi inte bara missat all tekniskt utveckling och säkerligen haft förbud för allt utom dillkött och mandelkubb.

Vad är skillnaden mellan Ulla-Britt och mig då? Kanske inte så mycket förutom att jag, trots att även jag kan klaga på allehanda saker, inte blir "gräsligt irriterad" över saker som jag inte tycker är bra. Jag har förmågan att tänka mig in i andras situation och begränsa min egen lycka för ett större gott, något som Ulla-Britt inte är beredd att göra.