Akut Insikt

tisdag, mars 07, 2006

Skillnad på folk och folk

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,788754,00.html

Under en grannfejd i skåne sprutade en man vars namn är "Kicke" vatten på sin granne Inger Åby. Hon har nu anmält detta till polisen eftersom "Angreppet som skedde på min egen mark vid mitt bostadshus, är djupt förnedrande för mig, som ensam kvinna, och även i högsta grad kränkande." Vidare skriver Aftonbladet att polisen, efter en mycket omfattande förundersökning, fotograferat "brottsplatsen samt konstaterat att han sprutade vatten två gånger mot hennes ansikte och fyra gånger mot hennes kropp. Brottsrubriceringen är alltså "ofredande".

Ärligt talat vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Men eftersom jag är huomristiskt lagd väljer jag att skratta åt eländet. Skratta åt själva "brottet" som sådant. Skatta åt målsägande som totalt saknar distans till sin verklighet. Skatta åt polisen som lägger ner en massa av våra skattepengar på att hålla på med sånt här trams. Eller så gråter jag.

Detta får mig att tänka på när jag själv var i femtonårsåldern och min kompis Greger skulle komma på besök. Jag visste att han skulle komma per moped varpå jag hade gillrat en fälla. För att komma in till boningshuset är man tvungen att svänga 90 grader runt ladugården, åka en liten bit för att sedan svänga tillbaka 90 grader igen. Skymd bakom knuten av ladugården hade jag parkerat traktorn så Greger skulle bli tvungen att stanna mopeden, vilket också skedde. När han kom med mopeden gled jag fram lite snyggt från bakom traktorn och dyngade på med högtryckstvätten. Synnerligen roligt. Tyckte jag. *Undrar om brottet är preskiberat*

Det är en svindlande tanke att E=MC upphöjt med 2 förklarar att i all materia finns energi motsvarande massan multiplicerat med ljushastigheten upphöjt med två. Trots att detta varit känt i över hundra år har vi inte nått ett vettigt sätt att utvinna den här energin, mer än ur det farliga uranet. En dag skall jag gå lite djupare in på världens mest kända forskarresultat (och berätta detta för er, mina barn).

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home