Akut Insikt

onsdag, december 07, 2005

Jul i I-landet.

Det här kanske bara är jag, men jag avskyr att få julklappar. Såna saker jag vill ha köper jag själv. Det är högst osannolikt att någon annan lyckas köpa något som jag verkligen vill ha som jag inte redan har.

Jag avskyr även de platta paketen (läs pengar). Man kan tycka att det är bra att få pengar. Jag tycker bara det är pinsamt att jag som tjänar bättre än alla dom som ger mig julklappar skall ge mig allmosor i form av hard cash. Om jag skall vara helt ärlig så skäms jag lite över att ta emot sådana klappar. Samtidigt som det är ofint att inte ta emot presenter.

Jag är vuxen nu, jag behöver inget understöd. Jag har vad jag behöver. Sluta ge mig julklappar. Det fina med julen är att få träffa familjen för att äta och dricka gott tillsammans. Där har vi något som jag uppskattar med julen.

Paradoxalt nog tycker jag väldigt mycket om att ge julklappar. Det roliga är att jag hatar att handla julklappar. Det är själva givandet jag tycker om. Det brukar gå till så här: Jag betalar en bulvan en slant. Utrustar bulvanen med en lista på de som skall få julklappar av mig (namn, relation och ålder) samt en slant att handla för. Snipp snapp så är alla klappar inhandlade, inslagna och uppmärkta, kort sagt klara att utdelas. Dessutom blir det lite av en överraskning även för mig att se vad jag köpt till mina nära och kära.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home