Akut Insikt

tisdag, december 06, 2005

Rättvisemärkt.

Förlåt Alice för att jag stulit ert märke.

Det är många som slåss för ett rättvisare samhälle. Rättvisa och jämlikhet mellan könen. Rättvisa för våra invandrare. Jag tycker det är fint av dom att jobba för det. Jag tänker dock göra ett nedslag i dessa organisationer eftersom de blir lite fartblinda och inskränkta då och då.

Vad jag menar med detta är att de som representerar de förtryckta är frustrerade över förtrycket varför de drar åt en utveckling som inte syftar till jämställdhet. Kvinnorna anses förtryckta så till vida att de har sämre lön och att de blir slagna av oss män (med mera). Jag tänkte inte argumentera hur pass mycket sanning det ligger i det, vi kan bara konstatera att det naturligtvis ligger en del sanning i det. MEN dessa pådrivare och opinionsbildare vill inte ha ett jämställt samhälle. De vill att de förtryckta skall ha det bättre än de som förtrycker. Kvinnor skall ha högre lön än män.

Man läser dagligen om förslag som skulle kunna bekämpa våldet mot kvinnor. Det är inte ovanligt att det skall ges tillåtelse för kvinnor att freda sig/beväpna sig, eller på annat sätt få större frihet än andra grupper i samhället. Exempelvis var det på tapeten nyligen att kvinnor skulle få rätt att bära kniv eller pepparspray för att kunna skada eller döda en våldtäktsman.

Jag har absolut ingenting, verkligen ingenting emot att denna fråga drivs. Vad som är fel är att de som självpåtaget påstår sig kämpa för ett jämställt samhälle istället verkar för andra orättvisor utan att ens reflektera över detta. Så länge det gagnar deras egna intressen är det okej att förtrycka andra, eller ge särskilda rättigheter åt "sin" grupp.

Det är inte särskilt konstigt att det blir så här. Man kämpar och kämpar i motvind för de ideal man eftersträvar. Nä då ett förslag presenteras som gagnar det man kämpat för applåderas detta självklart i de egna leden. Men någonstans på vägen har man "glömt" bort jämställdheten. Jag är inte rätt person att värdera vilken typ at diskriminering eller förtryck som är bättre eller sämre än något annat, varför jag tycker att det är helt uppåt väggarna att vi inte gemensamt och objektivt kan försöka kämpa för ett jämställt samhälle. Kanske skulle dessa frågor då drivas av humanare människor.

Frågor någon?

1 Comments:

  • Verkar ju rätt schysst hittills.
    Kommer tillbaka vid ett annat tillfälle ...

    By Anonymous Anonym, at 11:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home