Akut Insikt

måndag, december 05, 2005

Först svar

Under rubriken "de snyggas dragningskraft" har jag fått frågan:

"håller förvisso med, men hur förklarar du det här med olika smak?"

Eftersom jag besvarar alla frågor börjar vi måndagen med just detta.

Innan jag besvarar frågan vill jag dock poängtera att det inte finns någon absolut sanning. Vissa fysiker skulle kanske hävda att det finns sådana, men det tar jag inte hänsyn till. Paradoxalt nog är det just sanningen jag påstår mig leverera. I varje fall sanningen så jag ser den.

Nu till frågan. Hur förklarar jag det här med olika smak? De allra flesta har ett ganska stort omfång för vilka de kan tänkas tycka om eller älska. Visst, vi kan preferera vissa egenskaper framför andra, exempelvis mörkt hår, gröna ögon och så vidare. Men de flesta är beredda att kompromissa med sina smakkriterier. Anledningen till att vi tillåter oss själv kompromissa på ett så viktigt område som att välja livspartner/sexpartner förklaras med ett ord. Kärleken. Kärleken får din tilltänkte att vara vacker, sexig, snygg, tilltalande, rolig, trevlig och så vidare. Försvinner dessa egenskaper så har kärleken försvunnit.

Eventuellt dansade jag lite runt frågeställningen. Det beror på att frågan var ganska generellt hållen varför jag hade lite svårt att tolka exakt vad frågeställaren ville ha reda på.

Ni är välkomna att förtydliga eller spinna vidare i ämnet.

1 Comments:

  • tack för svaret, men jag erkänner att frågan var lite luddigt ställd. vad jag syftade till var att männsikor har olika åsikt om vad som är vackert, vilket innebär att man kan tycka tex att trashhoran är det vackraste som finns jämfört med alla godbitar(????) i sthml vilket i sin tur leder till att tesen om att alla vackra dras till varandra blir lite skev - för det är just det, vackra ur vems synvinkel? sin egen? eller den som kollar på dem?

    det här är omständigt formulerat jag vet, men min hjärna funkar sällan före klockan fyra...

    By Blogger felicia, at 12:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home