Akut Insikt

onsdag, september 13, 2006

Valet 2006

Hade en halvtimme att slå ihjäl igår då jag var på Centralstation i Stockholm. Passade därför på aatt gå bort till den drop-in-röstningsstation de upprättat där för att kika lite. Valsedlar från alla möjliga partier i kommun, landsting och riksdagsval fanns upplagda. Jag fokuserade på lapparna till riksdagen. Jag hade faktiskt i ärlighetens namn förväntat mig att ha hört talas om samtliga partier. Döm av min förvåning när jag kunde konstatera att man kan rösta på:

  • "Sverige ut ur EU (UT) / Frihetliga Rättvisepartiet (FRP)"
  • "Enhet"
  • "Folkets Vilja"

Man blir ju nyfiken. Vad är detta för pellejönspartier ingen hört talas om? Och HUR tror de att de skall kunna komma in i riksdagen om ingen hört talas om dem? Hur? Någon av er som hört talas om dem? Nä, tänkte väl det. Här kommer en liten sammanställning över vad de här partierna strävar efter

Sverige ut ur EU (UT) / Frihetliga Rättvisepartiet (FRP)

Inte helt oväntat vill de att Sverige skall lämna EU. De vill även decentralisera samhället och hjälpa elallergiker. I EU-valet 2004 fick de 328 st röster.

Enhet

Deras huvudsakliga mål är "att arbeta för att tillgodose människans andliga behov". Detta skall uppnås genom att utgå från människans inneboende vilja och lust att samverka med universum på ett meningsfullt, naturligt och medvetet sätt. Partiet är emot ränta, spekulation och inflation. De är också för en meningsfull sysselsättning för alla och motståndare till droger kriminalitet och våld. Partiet har även tagit sig friheten att definiera verkligheten på sätt som inte svarar mot naturvetenskapens nuvarande uppfattning gällande bland annat materian. De har exempelvis konstaterat att den minsta beståndsdelen kallas för "uratom". [AI kommenterar - Detta är verkligen pellejönspartiernas flaggskepp må jag säga. De är ju uppenbarligen inte intresserade av samhället över huvud taget men har ändå fallit för trycket och tagit ståndpunkt mot exempelvis spekulation. Mycket lustigt. Känns som de lagt alla möjliga åsikter i en tombola, dragit X antal "lotter" och gjort ett parti för detta]. I valet 2002 fick de 600 st röster

Folkets Vilja

Partiet anser sig befinna sig i mitten av höger-vänster-skalan. Partiet koncentrerar sig på frågor om elektromagnetisk strålning. Kortfattat kan man säga att Folkets Vilja är emot mobiltelefonstationer och mobiltelefonmaster.

Skall man gapskratta eller skall man rulla runt på golvet i eviga skrattkramper? I det "unika Partiet" finns bara en enda valbar kandidat - Linda Rosing. Det är klokt att inte erbjuda väljarna fler val eftersom Linda då obönhörligen skulle blivit bortröstad.

Jag har blivit erbjuden 200 kr för min röst. Av Danni. det besynnerliga är att han redan innan han erbjöd 200 kronor hade högsta budet på en halv dammsugare... släpp inte iväg den gossen på en auktion! Danni - fixa logistiken avseende slantarnaa så skall jag se till att fullfölja min del av avtalet.

4 Comments:

  • Jag tackar för denna politiska grundkurs, det verkar som TV:s val06 totalt missat dett. För min del lutar det väl åt enhet eftersom de är emot kriminalitet vilket väl alla andra partier har sagts sig vara för. Lusten att samverka med universum tycker jag också låter jordnära på något vis.

    By Anonymous Anonym, at 11:19 em  

  • Precis Björn. Det är ju faktiskt mer än vad de andra två partierna gjort. Tagit ställning alltså... de verkar bara vilja vara motvalds.

    By Blogger Akut Insikt, at 11:25 em  

  • Problemet med dammsugaren var följande:

    1. Få den till dig på ett vettigt sätt
    2. Jag har ätit upp den

    200 kr kändes både rättvisare och lättare. Ge mig clearing och konto så löser vi det :)

    Och jo, du har faktiskt en poäng ändå - släpp inte mig i närheten av nåt ställe där man kan köpa något överhuvudtaget, faktiskt.

    By Anonymous Anonym, at 8:54 fm  

  • Enhet känns solitt!

    By Anonymous Anonym, at 6:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home