Akut Insikt

onsdag, juli 26, 2006

Dagens dumstrut går till...

J S. Det är dags att dela ut dagens dumstrut och den går idag till signaturen J S som skrivit insändare i dagens Metro.

Jag saxar:
"Vi har rättshjälp i Sverige där staten tillhandahåller advokat åt dem som inte själva har råd att betala. Men att förse dessa brottslingar med våra absolut dyraste advokater är absurt. [...] Frågan är varför Hagamannen ska få rätt till Silbersky. Varför kan inte han som de flesta andra nöja sig med en vanlig advokat med lägre arvode? Om alla människor hade en chans att få eller välja Silbersky hade det varit en helt annan sak." - J S

Akut Insikts motivering till dagens dumstrut:
Kära J S. Oavsett vilken advokat du väljer som tilltalad är arvodet detsamma. Leif Silbersky får inte mer i arvode än vad jag skulle fått om jag försvarade Hagamannen. På frågan huruvida Hagamannen har "rätt" till Silbersky är svaret nej, han har inte rätt till honom, men väljer Silbersky att åta sig fallet (till den kostnad staten erbjuder) så skall han få göra det!! Det ligger naturligtvis i Silberskys intresse att (trots att arvodet sannolikt är lägre än har tar för sina andra klienter) utnyttja den publicitet ett fall liknande Hagamannens ger. Alla människor (under förutsättning att de är berättigade till rättshjälp) kan välja Silbersky, men jag har svårt att tänka mig att han skulle försvara exempelvis vilken snattare som helst. Han anser sig nog vara för viktig för det.

4 Comments:

  • Bra motiverat. Tänk vad skönt det vore om folk tog reda på fakta INNAN de öste ur sig en massa galla, eller INNAN de började skriva insändare...

    Dessutom är min erfarenhet av Silbersky (i och för sig väldigt liten, men ändå) att han inte är en så värst bra advokat...

    By Blogger Aronson, at 2:35 em  

  • Japp. Men vem skulle jag då dela ut dumstruten till?

    By Blogger Akut Insikt, at 3:33 em  

  • HSB? Varje dag skulle han kunna få den...

    ;-)

    By Blogger Aronson, at 11:01 fm  

  • Han? HSB? Vem är det?

    By Blogger Akut Insikt, at 1:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home