Akut Insikt

tisdag, december 27, 2005

Mellandagsfrossa

Tog med en chokladask till tanterna på jobbet idag. Mitt alibi hemma skall gå den slanka linjen nu efter allt jul-svullande och ville absolut INTE ha dylika frestelser hemma.

I dagens Metro kan man läsa om att "förlåtsägare" riskerar att bli överkörda plus att de även får dåligt självförtroende. Det stämmer säkerligen, vi har väl alla träffat dessa förlåtsägare, dvs sådana som ber om ursäkt för att de finns i princip. På något vis tror jag att dessa individer vill bli överkörda. De vill ha dåligt självförtroende. Varför? För att de älskar att frossa i självömkan. kanske är det enda sättet för dom att känna sig bekräftade. Ungefär som "all publicitet är bra publicitet". Jag möter ständigt sådana här frossare. Ni har garanterat läst hundratals bloggar skrivna av självömkansfrossare. Därför förtjänar de att bli överkörda. Om man vill vara snäll vill säga, eftersom det är själva syftet. Vill man vara elak kan man helt enkelt ignorera detta beteende och ta ifrån dom det enda de har.

Stort är sådana som verkligen skulle kunna frossa i självömkan men låter bli. Jag har en släkting som har något unikt hjärtfel vilket renderat i ett tjugotal hjärtoperationer. Utan pacemaker har hon 2% hjärtverksamhet. Dessutom har hon överlevt kräftan. Inte en enda gång har jag hört henne beklaga sig eller söka medömkan. Tvärtom är hon ljuset för alla i sin omgivning med sitt osjälviska sätt att vara och med sin värme för sina medmänniskor. Sätter alltid andra framför sig själv. Tänk om alla kunde vara så. Stort är ordet.