Akut Insikt

tisdag, december 20, 2005

Dolls

Inspirerad av Akut Åsikts lek med barbiedockor kom jag att tänka på min egen barndom. Vi är tre syskon. Jag och brorsan samt en ännu yngre syster.

Jag och brorsan älskade att ställa till fanstyg för syrran. Hon hade fina dockor. Ni vet såna där som blundade med ögonen om man lade dom ner. Fina långa ögonfransar. jag och brorsan kom på att om man dunkade huvudet på dockan, precis över näsroten, mot ett stolsben eller liknande så låste sig dockans ögon i ett vindögt läge. Hennes dockor såg helt CP-störda ut. Bildligt talat. Annars var vår favoritsysselsättning att reta henne vilket resulterade att överst på hennes önskelista till jul stod: "En hasp. Så jag kan låsa ut XX och YY". Roligt då.

Annars fann vi det lustigt att blanda salpeter med socker i exakt rätt blandning för att sedan bränna upp leksaksbilar. Med rätt blandning kan det uppnå väldiga temperaturer. Tillräckligt för att smälta metallbilar och allt möjligt annat.

Skjuta sönder Star Wars-gubbar med luftgevär var också något som var roligt. Skytte med luftgevär var för övrigt roligt oavsett vad vi skjöt på. Brorsan kom på att man kunde ladda med ett ihopvikt rosblad vilket resulterade i en snärtande, men icke skadlig, snärt samt ett rött märke. Såvida man inte packade det för hårt, då kunde blodvite uppstå.

Det var tider det.