Akut Insikt

tisdag, maj 30, 2006

Välj själv din fegis!

Man skall väl få välja själv vad man vill göra.

Så är det väl.

Det brukar i alla fall jag tycka. Men det är inte alltid så lätt. I Christers morlatest i P3 testas makthavare genom ett antal frågor. Bland annat en som går i stil "vore det okej att sälja sex om personen får bra betalt och det inte finns någon hallick inblandad som snor åt sig av vinsten?".

Varför inte? kan man tycka. Varför skulle jag inte få välja vad jag vill göra med mitt liv? Varför skall någon annan förbjuda mig att sälja vissa tjänster när det är okej att sälja min tid till en arbetsgivare? Är alla överens så är väl allt frid och fröjd?

Men vaddå. Den lyckliga horan finns ju inte. Kanske inte, men jag verkligen avskyr kategoriska uttalanden. I teorin finns hon/han i alla fall. Fick jag gissa så skulle jag nog hävda att han/hon finns även i praktiken.

Men är det inte exploatering då? De rika utnyttjar de fattiga. Kanske det kanske, men väljer man att se sexet som en tjänst vilken som helst (och varför skulle man inte kunna göra det?) så låter vi oss exploateras varenda dag vi går till jobbet. Arbetsgivarens hora.

Krönikören i dagens Stockholm City sätter dock fingret mitt i prick när han ställer frågan "skulle du vilja att din dotter eller syster sålde sex?" Helt plötsligt har vi flyttat problemställningen jävligt mycket närmare och därmed blir det hela greppbart. Helt plötsligt raseras hela mitt liberala synsätt. Oavsett hon/han får bra betalt och det inte finns någon hallick så bara kan jag inte finna mig i den tanken. Och det är väl kanske ur det resonemanget vi skall utgå. Fråga torskarna om de vill att hans arbetskamrater (eller någon annan ljusskygg typ) skall panga på hans dotter/syster...

Allt är inte så lätt hela tiden. Ta ställning till saker och ting är aldrig odelat enkelt.

2 Comments:

  • Jag har funderat på det där, och skulle det vara så att min syster gjorde ett medvetet val att bli prostituerad och trivdes med det så skulle jag helhjärtat stötta henne.

    Ingen har ännu lyckats förklara vari den essensiella skillnaden mellan att sälja sin kropp (sex) och sin hjärna (coaching, konsultverksamhet, whatever) ligger. Förutom att vi som kultur sätter ett visst värde på saker. Men individen behöver inte sätta samma värde på saker.

    Samtidigt förstår jag ju att alla som är offer för trafficking inte är det frivilligt. Men att jämföra den lyckliga horan (det finns ju minst en i Sverige) och ett offer för trafficking är som att jämföra arbete och slaveri.

    By Anonymous Anonym, at 9:44 em  

  • Ja, det är svårt med stringensen liksom. Men jag har nog ändå svårt att stötta en dotter eller en syster i ett sådant val.

    By Blogger Akut Insikt, at 11:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home