Akut Insikt

måndag, mars 27, 2006

Det här inlägget kommer att spreta så mycket att jag så här innan inte riktigt vet om jag kommer att få ihop det. Men det är värt ett försök.

Jag är ganska splittrad i debatten om Laila F, Säpo, nedstängning av webbsida mm. JK har precis kommit fram till att det var rätt av UD/LF/SÄPO att utöva "inflytande" över nedstängningen av SD´s sida då de skulle ah tecknartävling. De har nämligen rätt att påverka medierna men inte bestämma. Jag kan inte låta bli att tycka det är dåligt. Jag tycker det är dåligt att man utnyttjar sin maktposition för att påverka områden man skall ge fan i att påverka oavsett man har rätt till det eller inte. Jag menar... det går liksom inte att se det som annat än förtäkt hot ändå... fastän man såklart vet att det inte är så. Det är lite som när sexorna pressar mellanstadieungarna att äta jord, annars jävlar...

Tänk er det omvända (nästan omvända i alla fall). Att Sverigedemokraterna kontaktar, låt säga, muslimska förbundet och framför något önskemål som ligger i deras intresse. Kan man se detta som något annat än ett hot?

Å andra sidan kan man ju tycka att det kanske var rätt i nationens intresse att SÄPO gjorde precis som de gjorde. Att detta var sanktionerat av utrikesministern blev utrikesministerns fall, vilket känns en aning kontigt eftersom de faktiskt hade rätt att göra så.

Ja men, kan man säga, det var totalen av klantigheter Laila lyckats göra som fick henne att avgå, det här var bara droppen som fick bägaren att rinna över.

Förvisso. Men som Pigge Werkelin sa i TV´s morgonsoffa så sänder regeringen (Göran P) jävligt dåliga signaler när hon får gå på grund av något hon gjort (som verkligen ser ut att vara ett vettigt beslut trots allt) istället för något som hon inte gjort (ickehandlandet vid tsunamin. Det blir precis som Pigge säger en signal till ministrarna och administrationen att så länge du/ni inte gör något så sitter ni säkert, man så att säga grundmurar ickehandlandet vilket knappast kan vara något värt att eftersträva.

Jag träffade förresten Pigge i somras. Han skulle medverka i radion efter mig och brorsan. Han kom i gipsat ben efter att ha kört omkull med motorcykeln.