Akut Insikt

tisdag, mars 28, 2006

Här har ni det utlovade.

Joråsåatt... Tänkte skriva lite om vad jag röstar på.

Jag har kanske skrivit det förut, dvs att jag röstar ogiltigt i varje val, men jag har ju såklart åsikter (insikter) ändå.

Det som slagit mig mer och mer för varje år som gått är att jag smetas ut över hela skalan från vänster till höger. Sannolikt är mina sammanlagda förhoppningar TOTALT oförenliga med varandra, men det skiter jag i.

Vad jag tror är att jag är uppväxt i ett centerpartistiskt hem. I alla fall förutsätter jag det eftersom farsan är bonde.

Jag lyssnar sällan på debatter eftersom de ofta tenderar att spåra ur så att inget vettigt diskuteras till slut, de bara tjatar om varandras fel och fastnar i gamla hjulspår hela tiden. Däremot gillar jag verkligen när varje parti får agitera fritt. Det jag då har upptäkt är att jag faktiskt gillar en del av vad de flesta partier tycker. Det har därför också fallit sig mer och mer naturligt för mig att rösta ogiltigt.

Men generellt är jag ganska liberal, jag tycker att vi skall få välja själva gällade det mesta. Samtidigt stör jag mig otroligt mycket på orättvisor och ojämlikhet (vilket verkar vara en följd av det liberala eftersom folk i allmänhet har svårt för att välja själv vad som är bäst för dom).

Jag tycker att man skall få välja själv vad man behöver i välfärdssamhället genom att bekosta sin egen sjukvård, skola, omsorg osv osv. Samtidigt avskyr jag de orättvisor som uppstår på grund av att alla inte skulle ha råd att välja det de anser sig behöva.

Jag tycker inte att alla skall ha samma lön. Jag tycker samtidigt inte att det är bra med en fri "lönemarknad" eftersom det sker på bekostnad av de mindre bemedlade. För egen del tycker jag att man skulle kunna skrota exempelvis arbetsrättsliga lagar/regler, men för andras del vill jag verkligen att de skall vara kvar.

Kort sagt så finns en konflikt mellan min vilja till andras väl och mina liberala åsikter.

Jävla dilemma helt enkelt. Rösta ogiltigt i valet 2006!

Vad jag tjänar... det svarar jag inte på. Men jag lever fortfarande så det bör rimligen vara tillräckligt.

2 Comments:

  • Jag fattar verkligen inte grejen med att inte kunna stå för sin lön och det handlar inte om att jag lever på studielån. Jag har inga problem med att säga att från o med i höst när jag börjar min AT kommer jag tjäna 24500. Vad är det som är pinsamt med vad man tjänar? Är det att vi lever i ett segregerat samhälle eller att man inte är nöjd???

    By Blogger felicia, at 4:18 em  

  • Ah, det handlar om ett förakt mot de som tjänar bra helt enkelt. De som tror sig vara förmer för att de har bra lön.

    Tro inte att du är något-mentaliteten som är väldigt befäst i våra svennegener.

    Varför tror du vi ser ner på och skrattar åt bratsen på stureplan? Eller åt klassikern med pizzabagarne som alltid kör i splirrans BMW?

    Folk dömer dom som tjänar bra helt enkelt. Omvänd diskriminering om man så önskar.

    By Blogger Akut Insikt, at 8:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Home