Akut Insikt

fredag, december 30, 2005

Diktatorer

Generellt sett anser jag att diktatorstyre är ett vansinnigt sätt att leda en organisation. Detta för mig in på Christer Björkman. Denna icke-man som likt en diktator sätter upp villkoren för melodifestivalen. Faktum är att jag inte kan förstå hur någon vars största merit är att ha sjungit ”i morgon är en annan dag” i melodifestivalen för en mansålder sedan kan kvalificera sig för det jobbet.

Oavsett så har han lyckats göra melodifestivalen till en av årets stora TV-händelser. Respekt. Det som stör mig är att han är en alltigenom ond människa som älskar sin nyvunna makt. Detta kommer också att bli hans fall. Tro mig, gamarna styckar honom när minsta blotta ges. Att han så ogenerat demonstrerar sin makt och dessutom helt utan eftertanke visar att han tycker så mycket om den gör honom till en avskyvärd människa.

Man kan tycka vad man vill om den svågerpolitik som bedrivs inom melodifestivalen av diktatorn. Jag tycker det suger kuk, ursäkta ordvalet. Jag inbillar mig att han lägger upp saker och ting bara för att han skall kunna demonstrera sin maktfullkomlighet för alla andra inblandade.

Att Katrina and the Waves (the new wave) är med beror naturligtvis inte på att Christer turnerar tillsammans med dom resten av året.

Att Richard Engfors och Nanne Grönwall är med beror naturligtvis på att de är så förträffliga artister.

Det är naturligtvis en ren slump att melodifestivalens jubileumsskiva ges ut på CB´s skivbolag.

Till sist lite saxat från Aftonbladet:
Har Christer Björkman för mycket makt?
-Christer har kreativ makt eftersom han är väldigt kunnig inom musikbranschen. Men jag måste godkänna alla de förslag han lägger fram, säger Thomas Hall.”

Hur kan SVT garantera att Björkmans personliga relationer inte påverkar valet av artister?
-Jag är så pass delaktig i hela processen att jag hade märkt om Christer försökt få in folk i tävlingen för att få bli bjuden på middag.”

Delaktig???? Du sa ju just att du måste godkänna alla hans förslag.

” Aftonbladets granskning visar att många i musikbranschen har starka åsikter om Christer Björkman. Inte minst likheterna mellan hans privata umgänge och de som sedan får chansen i tävlingen ifrågasätts.
Men få vågar tala.”

Jag säger bara Irak. Ringer det några klockor??