Akut Insikt

torsdag, december 29, 2005

Lång väg fram

Detta inlägg skulle egentligen handla om Claes Borgströms debattartikel från gårdagens Aftonblad.

Då slår det mig att jag skall göra en liten jämförelse istället. Det finns vissa politiker som jag verkligen gillar och vissa jag ogillar. Vi börjar med de sistnämnda. Laila Freivalds och Bo Ringholm. Båda är osmidiga. Båda har total avsaknad av självinsikt och därmed förmåga att ta kritik. Det är alltid någon annans fel. Det var inte jag det var han. Det är så jävla mycket lekis över det där, skyller ifrån sig som värsta skitungen.

Vad har de mer gemensamt? Jo, båda kom till posten från andra statliga eller kommunala inrättningar. Laila kom till regeringen efter 12 år på konsumentverket. Bosse är en riktig urpolitiker med jobb som landstingspolitiker, generladirektör för AMS, ordförande i Stockholms arbetarekommun osv... kort sagt har ahn aldrig haft ett riktigt jobb.

Jämför dessa med några jag gillar. Thomas Bodström och Claes Borgström. Båda kommer från riktiga jobb. Båda är jurister. Bodström blev sosse samma dag som han tillträdde som justitieminister, dvs han gick med i partiet då. Båda framstår som sakkunniga, prestigelösa, driftiga och verklighetsförankrade.

Det är väl ingen nyhet precis att man inte blir en bra politiker genom att gå genom det politiska "systemet" likt Bosse. Han har för övrigt ingen eftergymnasial utbildning. Jag är i och för sig den förste att erkänna att man absolut inte behöver flashiga utbildningar för att göra ett bra jobb. Alla ser dock inte på saken på samma sätt och genom att utse en vice statsminister som saknar utbildning ber man liksom om kritik.

I alla fall... Borgströms debattartikel handlar om BRÅ´s undersökning gällande invandrare och brottslighet. Han menar att det är galet att man väljer att prioritera den typen av undersökningar framför att undersöka varför män står för 90% av alla brott.

Frågan är verkligen befogad. Varför är vi män ett gäng rövare och banditer? Jag vet inte exakt men det ligger något i att nästan inga män går på exempelvis hortonomutbildning, hästskötarutbildning eller läser till sjuksyrra. Det är inte manligt tillräckligt. Det manliga idealet skapar våra brottslingar.